یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این بودجه به صرفه جویی در مصرف انرژی توجهی نشده است. ما چهار برابر دنیا انرژی مصرف می‌کنیم و ثروتمندان کشور ۲۰ برابر فقرا از انرژی استفاده می‌کنند. در این بودجه عدالت در نظر گرفته نشده است. ما در کشور انرژی را آتش می‌زنیم، اگر فقط ۲۰ درصد در حوزه انرژی صرفه‌جویی می‌کردیم می‌توانستیم در حوزه حمل و نقل جاده‌ای و ریلی اصلاحاتی را انجام دهیم. ما روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین می‌سوزانیم در حالی که قیمت بنزین در کشور یک بیستم قیمت خلیج فارس است.
کد خبر: ۱۰۸۸۷۵۱
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۲ 22 January 2023

تابناک فارس به نقل از ایسنا: علیرضا پاک فطرت در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ بیان کرد: در ابتدا باید بگویم اقدام اخیر پارلمان اروپا نشان می‌دهد که کاملا در محاصره تفکر امپریالیسم بوده و اروپا با این اقدام با ملت ایران در افتاده است چرا که همه ملت ایران سپاهی هستند.

وی گفت: مجلس شورای اسلامی امروز در خصوص سرنوشت اقتصادی آینده مردم و معیشت آنان تصمیم‌گیری می‌کند. قرار بود بودجه سال آینده تحول آفرین باشد اما این بودجه نمی‌تواند تحولی در اقتصاد مریض کشور ایجاد کند. به تذکرات رهبری در نوشتن این بودجه کمتر توجه شده است. این بودجه نمی‌تواند تحولی در اقتصاد ایجاد کند بلکه فقط می‌تواند روزمرگی کشور را اداره کند.

وی در ادامه اظهار کرد: در این بودجه به صرفه جویی در مصرف انرژی توجهی نشده است. ما چهار برابر دنیا انرژی مصرف می‌کنیم و ثروتمندان کشور ۲۰ برابر فقرا از انرژی استفاده می‌کنند. در این بودجه عدالت در نظر گرفته نشده است. ما در کشور انرژی را آتش می‌زنیم، اگر فقط ۲۰ درصد در حوزه انرژی صرفه‌جویی می‌کردیم می‌توانستیم در حوزه حمل و نقل جاده‌ای و ریلی اصلاحاتی را انجام دهیم. ما روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین می‌سوزانیم در حالی که قیمت بنزین در کشور یک بیستم قیمت خلیج فارس است.

نماینده مردم شیراز در مجلس تصریح کرد: در این بودجه به بخش آموزش توجه نشده در صورتی که اگر بخواهیم شعار ایران قدرتمند را عملیاتی کنیم باید به حوزه آموزش توجه کنیم، براساس این بودجه تورم سال آینده ۵۰ درصد خواهد بود اما افزایش حقوق‌ها تنها ۲۰ درصد است. از اصلاح ساختار اداری نیز خبری نیست. چگونه می‌خواهیم با این بودجه به رشد ۸ درصدی اقتصادی و ثبات اقتصادی دست یابیم.

پاک فطرت تاکید کرد: بودجه عمرانی سال آینده تنها ۳۰ درصد افزایش یافته و این بدان معناست که کارهای عمرانی در سال آینده حتی کمتر از امسال انجام خواهد شد. مظلوم‌ترین سهم بودجه به بخش عمرانی باز می‌گردد. براساس این بودجه فروش هر بشکه نفت ۸۵ دلار در نظر گرفته شده در صورتی که امروز نفت را بشکه‌ای ۶۰ دلار می‌فروشند. ۱۱۰ هزار میلیارد تومان منابع از محل فروش اموال مازاد پیش بینی شده در حالی که در سال جاری این رقم ۳۰ هزار میلیارد بود که آن هم محقق نشده با تصویب این بودجه برای کشور مشکل ایجاد خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار